Финансови работилници „За парите и други важни неща: Първи стъпки“
ФИНАНСОВИТЕ РАБОТИЛНИЦИ: УЧИШ, ДОКАТО ИГРАЕШ
Децата трябва да бъдат позитивно ангажирани с това, което правят, включително и емоционално, за да постигнат резултати. Финансовата грамотност може и трябва да се учи по забавен начин. Затова децата, чрез играта и театъра, се превръщат в изследователи, детективи и творци, разбиват тайни шифри, спасяват света, помагат на приятели. И така усвояват най-важните уроци за парите. А също за приятелството и семейството, за добрината и грижата за света около нас.
Наред с полагането на основите на устойчиви знания и умения в областта на финансовата грамотност, чрез работилниците се адресират и други ключови образователни компетентности – математическа, езикова, социална. Прилагането им спомага за изграждане на качества като инициативност и предприемчивост, както и към развитието на емоционалната интелигентност и личностна мотивация. Развиват се особено значими за 21 век умения – критично мислене, умения за работа в екип, презентационни умения, комуникативност и креативност.
Нашите програми стигат до децата и младежите чрез техните преподаватели. Именно за тях са предназначени разработените по двете програми ръководства. Изцяло съобразени със спецификата на българското училище, ръководствата предлагат подробна информация, указания и сценарии за провеждане на активните занимания.
КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА РЪКОВОДСТВОТО „ЗА ПАРИТЕ И ДРУГИ ВАЖНИ НЕЩА:ПЪРВИ СТЪПКИ“?
Ръководството се състои от десет работилници, като девет от тях представляват логически обвързана серия от активни игри по конкретната тема, а десетата е урок-спектакъл. Общият брой на игрите е над 25, като всяка от тях може да се използва в съвкупност с останалите игри по темата или самостоятелно. Игрите са разработени като детайлни сценарии. Насоките за преподавателя, както и основните послания и учебно съдържание са инкорпорирани в плана за провеждане на активността и следват логически развитието й. В работилниците са дадени всички необходими указания и материали за провеждането им. В урока-спектакъл е представен детайлен театрален сценарий с подробни указания, съдържащи и информационна част.
КАКВИ ТЕМИ СА ВКЛЮЧЕНИ?
Тематично са обхванати следните области – професии и предприемачество, финансово планиране, бюджетиране, спестяване, заемни средства, инвестиране, разумно потребление и пазаруване, базови познания за данъчно облагане, социално осигуряване, застраховане, животозастраховане и пенсионно осигуряване. Но освен тези чисто финансови теми, се разглеждат и въпросите за грижата за околния свят, човешките взаимоотношения, подкрепата и съпричастността към другите.
Темите са подредени по начин, който предлага ясна логическа последователност при въвеждането на новите знания: от откриване на индивидуалните заложби, професионално ориентиране и предприемачество към управлението личните финанси.
ЗА КОГО Е ПРЕДНАЗНАЧЕНО РЪКОВОДСТВОТО?
Ръководството е предназначено за педагози и фасилитатори в училища, библиотеки, читалища и други видове образователни центрове. Учителите, желаещи да ползват ръководството, имат възможност да преминат през обучение по програма, одобрена от МОН. При завършване на обучението се придобива 1 квалификационен кредит. За контакти:office@financialiteracy.eu.
Активностите – работилниците-игри и театралната пиеса – са подходящи основно за деца във възрастова група 7-13 години. Те са разработени така, че да могат лесно да се модифицират съобразно с възрастта и образователното ниво на групата, с която се работи.
КАК МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА РЪКОВОДСТВОТО?
Ръководството може да намери широко приложение в началните училища,а активностите да се използват в часовете по редица предмети, поради холистичния ни подход и адресирането на съществените компетентности, наред с финансовата грамотност. Така освен по предмет „Технологии и предприемачество“, работилниците и уроците-театър могат да се използват в часовете по математика, развитие на речта, „Човекът и обществото“, изобразително изкуство, Час на класа. Могат да намерят широко приложение във различни видове извънкласни форми на обучение и занимания, както и при провеждането на лагери и изнесени (зелени, бели) училища.
Използваните подходи за поднасяне на учебното съдържание – активни игри и театър, чрез метода „урок-спектакъл“ – дават възможност за широко приложение и извън училищната среда, например в общностни центрове, библиотеки, читалища и други.